Rozkład (nie tylko trupa) – warsztat analityczny na podstawie „Fargo”
Scenariusze seriali takich jak „Fargo” to autorski majstersztyk. Ci, którzy chcą w przyszłości tworzyć opowieści na poziomie premium powinni zapisać się na warsztaty analityczne podczas Serio Pro – pierwszego wydarzenia branżowego o serialach w Polsce.
Współczesne serie coraz częściej odchodzą od swojej klasycznej, prostej formy, przestają też pełnić funkcję niewymagającej rozrywki. Na Zachodzie twórcy zamieniają pracę w filmie na rzecz telewizji, więc powstają coraz lepsze seriale. Produkcje Netflixa czy HBO przyzwyczajają widzów do widowisk niezwykle wartościowych, czasem wręcz przewyższających możliwości pełnych metraży. Seriale stają się artystycznymi, wielopoziomowymi labiryntami, a mnogość wątków czy postaci, która z jednej strony bywa przytłaczająca, dla odbiorców stanowi rodzaj wyzwania i dodatkowo go angażuje, pozwalając na samodzielne wyciąganie wniosków i szukanie odpowiedzi, zanim zostaną bezpośrednio przedstawione.
Jak w praktyce wygląda praca nad stworzeniem takiej serialowej konstrukcji? Co zrobić, by widz mimo wszystko nie pogubił się w licznych historiach i kolejnych bohaterach? Kacper Wysocki, specjalista od scenariuszy serialowych i wykładowca ze Szkoły Filmowej w Łodzi, przeprowadzi analizę pierwszego sezonu kultowego serialu podczas warsztatów Od „A” do „Fargo” – analiza scenariuszowa. Jak mówi Kacper Wysocki: „To idealny przykład produkcji o nietypowej konstrukcji narracyjnej, która jednocześnie jest przejrzysta i zrozumiała. Sam pierwszy odcinek w zupełności wystarczy, by pokazać w odniesieniu do całego sezonu, jak jedna historia uruchamia drugą, druga trzecią, aż wszystko zostaje wprawione w ruch”. Warsztaty analityczne w trakcie Serio Pro będą prawdziwą dawką wiedzy o serialach, a rozłożenie na czynniki pierwsze tak świetnie skonstruowanego serialu jak „Fargo”, z pewnością stanowić będzie doskonałą inspirację twórczą.
Kacper Wysocki to absolwent scenariopisarstwa w Szkole Filmowej w Łodzi, gdzie obecnie wykłada. Ma za sobą kilka ciekawych projektów, a jego najnowszy punkt w portfolio to scenariusz do serialu „Klangor”, który jest produkowany na zlecenie Canal+ przez łódzkie studio Opus TV.