Film to praca zespołowa

Łączymy siły z Koszalińskim Festiwalem Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” (10-15 czerwca 2024)! Będziemy rozmawiać o tym, co najważniejesze: teamwork i team effort z czołowymi twórczyniami i twórcami. Nawet najwięksi reżyserzy współczesnego kina, jak Christopher Nolan, podkreślają wagę jak najwcześniejszego angażowania współtwórców filmu, reprezentujących zarówno zawody above-the-line, jak i below-the-line.

Goście i gościnie dyskusji

Agnieszka Elbanowska
Urodzona w Warszawie. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Roma Tre we Włoszech oraz Szkoły Wajdy. Stopień doktora w dyscyplinie Sztuki filmowe i teatralne obroniła na wydziale Reżyserii Łódzkiej Szkoły Filmowej. Członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz Gildii Polskich Reżyserów Dokumentalnych. Autorka filmów dokumentalnych nagradzanych na licznych festiwalach w Polsce i zagranicą. Jej krótki film fabularny, „Relax“ został nagrodzony na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni i miał swoją kinową dystrybucję w cyklu Najlepsze Polskie Krótkie Metraże. „Chcesz pokoju, szykuj się do wojny” jest jej pełnometrażowym debiutem fabularnym.

Michał Kosterkiewicz Jr
Łodzianin, z zawodu realizator dźwięku, z zamiłowania rowerzysta, motocyklista terenowy i kociarz. Związany z branżą filmową od ponad 10 lat. Na co dzień pracuje w studiu, gdzie całkowicie oddaje się postprodukcji dźwięku do etiud, filmów i seriali. Współtwórca ścieżek dźwiękowych do takich produkcji jak „Wspomnienie lata”, „Klangor”, „Kruk. Szepty słychać po zmroku”, „Lombard”, „Informacja zwrotna”, „Tyle co nic”.

Michał Krzywicki
Reżyser i aktor. Jako reżyser zadebiutował w angielsko-polsko-francuskiej koprodukcji „Diversion End”. Film ten dostał w 2017 roku Nagrodę Młodego Jury na festiwalu „Młodzi i Film” w Koszalinie. Jego drugi film, „Dzień, w którym znalazłem w śmieciach dziewczynę”, brał  udział w Konkursie Filmów Mikrobudżetowych podczas 46. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, na którym odbyła się jego polska premiera. Film znalazł się w selekcji Warszawskiego Festiwalu Filmowego i Raindance oraz m. in. Cinequest i Fantafestival Roma, na których zdobył nagrodę za najlepszy film science fiction. Film ten pojawił się we włoskich kinach jako „2028: La ragazza trovata nella spazzatura”. W październiku planowana jest premiera jego trzeciego już filmu pt. „Nieprzyjaciel”.

Maja Pawlikowska-Kobylińska
Maja Pawlikowska, scenograf i kostiumolog, absolwentka ASP w Łodzi na Wydziale Tkaniny i Ubioru, Ukończyła także polonistykę na UŁ. Mocno związana ze światem produkcji filmowej i teatralnej, współpracując m.in. z Ewą Braun, Janem Jakubem Kolskim, Filipem Bajonem. Autorka scenografii i kostiumów do filmów fabularnych: „Kryształowa dziewczyna” reż. Artur Urbański, „Monument” reż. Jagoda Szelc, „Nic nie ginie” reż. Kalina Alabrudzińska, „Past Life” reż. Avi Nesher, „Magdalena” reż. Filip Gieldon, „Tyle co nic” reż. Grzegorz Dębowski, a także przy serialach telewizyjnych: „Ultrafiolet”, „Zbrodnia”.

Prowadzący dyskusję

Łukasz Knap
Dziennikarz, krytyk filmowy, redaktor, twórca wideopodcastu Kanapa Knapa. Absolwent wiedzy o kulturze na Uniwersytecie Warszawskim i filmoznawstwa na University of Derby.
— prowadzący case study w Koszalinie

Fotos z filmu Tyle co nic
Kadr z filmu Błazny
Kadr z filmu Camper
Kadr z filmu Chcesz pokoju, szykuj się do wojny

Dyskusja odbędzie się 12 czerwca (środa) o godz. 12:00 w Clubie 105, Koszalin podczas 43. edycji Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film

Team effort to sformułowanie klucz, które coraz częściej przewija się w kontekście twórczej pracy nad filmem, nie tylko na etapie zdjęć. Podkreślanie wysiłku zespołowego jest związane z dążeniem do twórczego zderzania opinii, czerpania ze specjalistycznej wiedzy przedstawicieli różnych pionów, wzbogacania scenariusza, znajdowania najlepszych rozwiązań i narzędzi na plan i postprodukcję, które wpłyną pozytywnie na opowiadaną historię i artystyczną jakość filmu. Wzorców doskonałego zrozumienia dla idei pracy zespołowej (na każdym etapie produkcji) nie trzeba długo szukać. Nawet najwięksi reżyserzy współczesnego kina, jak Christopher Nolan, podkreślają wagę jak najwcześniejszego angażowania współtwórców filmu, reprezentujących zarówno zawody above-the-line, jak i below-the-line. Doskonałym przykładem, świadczącym o efekcie takiej współpracy jest nagrodzony w tym roku Oscarem „Oppenheimer”. Zaproszeni do dyskusji twórcy i twórczynie pełnometrażowych filmów konkursowych „Tyle co nic”, „Chcesz pokoju, szykuj się do wojny”, „Campera”, czy „Błaznów” opowiedzą, w jaki sposób przebiegała dynamika współpracy z ekipą od preprodukcji do postprodukcji. Dyskusja jest zapowiedzią projektu „Serio Pro. Warsztaty dla przyszłej branży filmowej”, w którego centrum stoi zapoznanie uczestników z realiami produkcji filmowej poprzez ukazanie perspektywy różnych pionów filmowych i ich funkcji w tworzeniu filmu.

Zobacz więcej


Serio Pro. Warsztaty dla przyszłej branży filmowej. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Uniwersytetu Łódzkiego. Partnerami projektu są: Gildia Scenarzystów Polskich, Szkoła Filmowa w Łodzi, Extreme Emotions, Lava Films, Festiwal Kamera Akcja, Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych Młodzi i Film, Stowarzyszenie Edukacyjno-Kulturalne „Venae Artis”, Studio Munka, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

06 / 06 / 2024
Newsletter
Polub nas
Partnerzy