Tworzenie to komunikacja i zaufanie

Podczas 43. edycji Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film odbyła się dyskusja Film to praca zespołowa. Case study debiutów filmowych, która była pierwszym wydarzeniem nowego projektu edukacyjnego Serio Pro (więcej na stronie www.serio.pro) Jej gośćmi byli: Agnieszka Elbanowska (reżyserka i scenarzystka, „Chcesz pokoju, szykuj się do wojny”) Michał Krzywicki (aktor i reżyser, „Camper”), Maja Pawlikowska (scenografka, „Tyle co nic”), Michał Kosterkiewicz jr (sound designer, „Błazny”, a także montażysta dialogów w filmie „Tyle co nic”).

Aby przybliżyć zebranej publiczności arkana procesu twórczego i przełamać stereotyp jakoby poszczególne piony produkcji pracowały niejako w izolacji, goście przeszli krok po kroku przebieg powstawania filmu. Michał Krzywicki przytoczył powiedzenie Barteza Putkiewicza (dźwiękowca, z którym często pracuje) — „zostaw mi przestrzeń”, uzupełniając swoją wypowiedź słowami „Każdy może dodać jakiś dodatkowy świat (…) i nagle okazuje się, że ten nie jest płaski, tylko tworzy się jakaś wielowymiarowa rzeczywistość.”. Podobnego zdania była Agnieszka Elbanowska —  „Dla mnie jest oczywiste, że w tej produkcji trzeba jak najwięcej osób włączyć i wcześniej przygotować” — mówiła, a Krzywicki podsumował tę część słowami „całym celem preprodukcji jest to, żeby jak najwięcej osób na planie miało wspólną wizję tego, co ma się wydarzyć”.

O ile wypowiedzi ich wskazywały na wartość jednoczenia ekipy filmowej, tak równie ciekawą perspektywę przytaczały pozostali goście dyskusji. Michał Kosterkiewicz Jr podkreślił wagę konsultacji z dźwiękowcami już na wczesnym etapie współpracy. O ile, jak sam mówił „ (…) bardzo często jest tak, że o  pracy postprodukcyjnej dowiadujemy się po zdjęciach, na etapie montażu, albo nawet po montażu.”, o tyle przytaczał rozmowę z legendarnym dźwiękowcem pracującym na planach filmowych Markiem Wronko, który zadzwonił do niego, z pytaniem, czy ten chce, aby nagrać dźwięki przyrody, z których możnaby później skorzystać. O widoczności zawodów takich jak dźwiękowiec, kostiumografka czy mistrz oświetlenia Maja Pawlikowska, powiedziała „nie mam nigdy poczucia, że jestem niedoceniona przez reżysera, kogoś od kostiumów itd. Raczej skupiłabym się na tym, że nasze zawody nie są medialne”. Ona – podobnie jak Kosterkiewicz Jr – przytoczyła przykład ikonicznej współpracy między pionami w sytuacji, gdy trzeba było rozwiązać problem skrzypiącej podłogi, na której kroki aktorów zagłuszały dialogi.

Istotnym przesłaniem koszalińskiej dyskusji było podkreślenie, że dobra komunikacja i długie rozmowy są podstawą działań twórczych. Prowadzący dyskusję Łukasz Knap podrzucał kolejne tematy dyskusji, zachęcając gości do dzielenia się anegdotami, które są bezcenne dla młodych osób stawiających pierwsze kroki w kinematografii. 

Case study debiutów filmowych to dopiero początek. Na Serio Pro. Warsztaty dla przyszłej branży filmowej można się zapisać do 4 lipca. Na uczestników_czek czeka 70 godzin warsztatów, które pod czujnym okiem znanych fachowców przejdą przez wszystkie etapy tworzenia filmu (od preprodukcji, przed produkcje, postprodukcję i dystrybucję) oraz zapoznają się z wieloma punktami spojrzenia na dzieło audiowizualne (m.in. perspektywę scenografa, kierownika planu, scenarzysty, montażysty czy producenta).

Całą dyskusję możesz obejrzeć tutaj.


Serio Pro. Warsztaty dla przyszłej branży filmowej. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, budżetu Miasta Łodzi oraz Uniwersytetu Łódzkiego. Partnerami projektu są: Gildia Scenarzystów Polskich, Szkoła Filmowa w Łodzi, Extreme Emotions, Lava Films, Festiwal Kamera Akcja, Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych Młodzi i Film, Stowarzyszenie Edukacyjno-Kulturalne „Venae Artis”, Studio Munka, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

14 / 06 / 2024
Newsletter
Polub nas
Partnerzy