Edycja 2024
Kreatywność ponad wszystko. Twórcy o serialach na SERIO!
Emisja na małych ekranach nosi za sobą szereg wyzwań dla artystów, które wiążą się z nowym modelem odbioru. Serial jako gatunek wybija się ponad telewizyjną przeciętność, będąc otwartym na twórcze poszukiwania. Na etapie preprodukcji i pisania scenariusza wyzwaniem jest tworzenie narracji dla binge watcherów, które z sezonu na sezon będą coraz ciekawsze dla wymagającego odbiorcy. Unikalne kostiumy bohaterów „Wiedźmina”, wyjątkowe obiekty scenograficzne w świecie skąpanym w futurystycznej Polsce „1983”, biżuteria rozświetlająca bohaterów „The Crown”, nadruki „Sztywniutko” na kostiumach „Ślepnąc od świateł” – to tylko kilka przykładów znakomicie wykorzystanego potencjału twórców, którzy są zarówno kreatorami gustów i trendów, ale także czułymi barometrami estetycznych oczekiwań widzów. Bez grafików tworzących coraz efektowniejsze czołówki i tyłówki, pracowania zwiastunów i efektów specjalnych oraz kompozytorów i sound designerów, współczesny serial nie może istnieć. Rozwój konsumenckich technologii dźwięku przestrzennego sprawia, że ci ostatni mają o wiele większe wyzwania niż za czasów klasycznej telewizji. O tym zespołowym kreowaniu światów serialowych sezonów będzie można porozmawiać już 15 października z zaproszonymi gośćmi.
Obecnie seriale to już nie prosta i tania rozrywka – to dzieła o ogromnej wartości artystycznej, dające twórcom zupełnie inne możliwości w zakresie opowiadania historii. Branża kreatywna ma ogromne pole do popisu, zaczynając od samego etapu pisania scenariusza (narracje wykorzystujące techniki znane z gier), przez kostiumy czy muzykę, a kończąc na ogromnych kampaniach reklamowych (niemalże tak zaskakujących, jak David Lynch siedzący z krową w ramach promocji filmu „Inland Empire”!). Doskonale rozumieją to przedstawiciele zawodów kreatywnych – Agnieszka Smoczyńska (reżyserka seriali Netflixa „Warrior Nun” czy „1983”), Katarzyna Lewińska (kostiumografka „W głębi lasu” Leszka Dawida i Bartosza Konopki oraz „Śniegu już nigdy nie będzie” Małgorzaty Szumowskiej), Łukasz Targosz (kompozytor muzyki m.in. do „Paktu” czy „W głębi lasu”) oraz Dawid Muszyński (krytyk filmowy z naekranie.pl) spotkają się 15 października z Kają Klimek, by opowiedzieć o swojej pracy przy serialach w ramach dyskusji Kreatywność ponad wszystko. Twórcy o serialach na Serio!
Goście dyskusji:
- Agnieszka Smoczyńska – absolwentka kulturoznawstwa na UWr oraz reżyserii na WRiTV UŚ i w Szkole Wajdy. Jej debiut fabularny – „Córki Dancingu” otrzymał nagrodę specjalną jury na Sundance Film Festival i nagrodę za debiut reżyserski na FPFF w Gdyni. Kolejny film reżyserki – „Fuga” otrzymał pięć nagród na festiwalu w Gdyni oraz Nagrodę im. Krzysztofa Krauzego.
Smoczyńska współtworzyła seriale „1983” i „Warrior Nun” dla Netflixa. - Katarzyna Lewińska – absolwentka Clark Atlanta University (Wydział Telewizji i Filmu) oraz Northwestern University (Wydział Projektowania Kostiumów Scenicznych). Stworzyła kostiumy do filmów: Andrzeja Wajdy, Agnieszki Holland, Wojtka Smarzowskiego czy Agnieszki Smoczyńskiej. Nominowana kilkukrotnie do Polskiej Nagrody Filmowej Orły, trzykrotna laureatka nagrody za najlepsze kostiumy na FPFF w Gdyni. Otrzymała też Nagrodę Europejskiej Akademii Filmowej w kategorii Najlepsze Kostiumy za film „Pokot”.
- Łukasz Targosz – kompozytor filmowy, rocznik 1977. Autor ponad 70 oryginalnych ścieżek muzycznych do kina i telewizji, w tym największych polskich hitów m.in. serii filmów „Listy do M”, „Planeta singli” czy polsko-amerykańskiej „Ukrytej gry”. Nagrodzony MocArtem radia RMF Classic za muzykę do serialu HBO Europe „Wataha”. Ścieżka muzyczna, którą stworzył do pełnometrażowej animacji „Magiczna zima Muminków” zapewniła mu miejsce na krótkiej liście kompozytorów z szansą na nominację do Oscara. Ostatnio stworzył muzykę do serialu Netflix „W głębi lasu” i przygotowuje się do kolejnych projektów dla tej platformy.
- Dawid Muszyński – Dziennikarz filmowy, redaktor naczelny naEKRANIE.pl. Publikujący regularnie także na łamach takich magazynów jak Elle Men, Pani, Nowa Fantastyka czy PSX Extreme.